neděle 10. dubna 2016

10

Při zvažování nového operačního systému jsem využil word of mouth. Výsledky byly víceznačné, stejně jako přijetí Windows 10 veřejností. Část oslovených jednoznačně odrazovala, zatímco část doporučovala. Přitom bych mohl rozčlenit základní kategorie názorů:

  • Podpora od těch, co Win10 nainstalované mají.
  • Odrazování od těch, co Win10 nainstalované nemají.
  • Podiv od těch, co používají Linux :-)


A protože nejlepší je vyzkoušet si sám, šel jsem do toho. První pozitivní dojem zanechala už samotná instalace. Zatímco u Win7 jsem musel vždy ručně a dlouhosáhle instalovat téměř všechny ovladače sám, u Win10 se vše nainstalovalo a aktualizovalo samo. Nevím, jestli je to specifická chyba u mě, ale kdykoliv jsem instaloval / reinstaloval Win7, bylo pc zcela závislé na poskytnutí všeho potřebného pro provoz. Po instalaci nefungovaly ani USB, takže jsem vše musel dodávat online nebo přes mechaniku a mít tak stále při ruce potřebnou zálohu ovladačů. A i přesto se mi stále zobrazovaly chyby u některých součástí hardwaru, kdy odkliknutí možnosti "aktualizovat ovladače" přineslo pouze kolaps systému.


Byl jsem tak příjemně překvapen, že 10 si poradily úplně se vším. V první fázi byl nainstalován systém, v druhé instalovány / aktualizovány ovladače a přišel jsem tak k plně funkčnímu pc, do něhož jsem nemusel nijak zasahovat z hlediska jednotlivých součástí. Samotná instalace mi tak pomohla vyřešit několik dříve přetrvávajících problémů u hardwaru - softwaru. Nenašel jsem jediný program, který by nyní nefungoval nebo bych jej musel přeinstalovat.


A třetí fáze instalace je zásadní pro všechny X-aktáře, kteří se domnívají, že v Microsoftu bude někdo věnovat čas špionáži jejich činnosti v rámci nadnárodní konspirace, kdy jsou Windows více monitorovacím zařízením než operačním systémem. Nezadal jsem expresní nastavení, ale rozšířené, kde jsem zamítnul všechny možnosti (těch je skutečně hodně, bylo jich více než deset) odesílání dat do Microsoftu (pro optimalizaci zobrazení reklamních sdělení, pro vylepšení činnosti klávesnice, pro spojení a sdílení kontaktů, atd.). Záleží tak na uživateli, co chce sdílet. Tento přístup oceňuji a připadá mi mnohem férovější než např. u Androidu nebo Googlu, kde touto možností nedisponuji a moje aktivita je skutečně v určité podobě sledována. Pokud tato možnost byla k dispozici ve Win8,8.1 nevím, ale u Win7 rozhodně nebyla.


Pocit větší kontroly nad systémem mám i v rámci upgradovaného správce zařízení, který poskytuje detailnější přehled o jednotlivých procesech ve vazbě na vytížení procesoru, paměti, disku a připojení. Největší hodnotu pak nacházím u multitaskingu. Často potřebuji mít vzájemně otevřeno více programů, prohlížečů, dokumentů a zajistit jejich vzájemnou kooperaci. U Win7 nebylo prakticky řešené propojení současné činnosti, např. u word - excell - pdf - prohlížeč (takže upravovat graf ve wordu přes excell na základě dat z pdf a internetu nebylo zrovna pohodlné), zatímco Win10 automaticky (pokud povolím) upravuje zobrazení oken, jak potřebuji, takže plně využívám plochy pro dobro věci. Navíc si můžu hned v liště nastavit specifické plochy pro soubory jednotlivých činností a pak mezi nimi přepínat, což je velmi užitečné.


Taky už nemám přesycenou plochu různými soubory a aplikacemi, protože rozšíření nabídky start umožňuje kustomizovat jednotlivé dlaždice pro rychlou dostupnost čehokoliv, co s nimi asociuji. Nemusím tak např. ani spouštět prohlížeč, abych si zobrazil novinky na určité stránce, k tomu mi stačí připnout web do dlaždice a hotovo. Start je nyní vysoce obsažný s implementací všech aplikací. Rychle jsem si zvyknul na centrum akcí s jednotlivými možnostmi nastavení. Kromě toho se zachovaly i ovládací panely, které využívám v případě hlubších zásahů do systému.


Win10 zkrátka vycházejí více vstříc uživateli, o čemž svědčí i široké možnosti přizpůsobení. Přitom je zajímavé, že Windows se dle mé zkušenosti podaří ob generaci. Po vydařených XP přišly nevydařené Visty. Po vydařených 7 přišly nevydařené 8 a nyní přicházejí dosud nejvydařenější 10. Je možné, že během delší doby užívání přijdu na určité mouchy, ale v kontextu hlavních záležitostí vše funguje, jak má a práce je hladší, než dřív. I samotné spouštění systému je značně rychlejší oproti Win7 a celkově má teď PC větší "švih" (zajímavostí je, že z nějakého důvodu se mi navýšila kapacita RAM z původně dostupných 3,28/4 na 3,61/4 GB).


Samostatnou kapitolou je pak Cortana (takhle si dříve lidé představovali softwarovou budoucnost a ejhle, je to tu) nebo Microsoft Edge (samozřejmě dál používám primárně Google Chrome, protože Bing je neskutečně hloupý vyhledávač - nedivil bych se, kdyby nejčastěji vyhledávaný dotaz v Bingu byl Google :-). Je toho zkrátka dost a nabízí se velký potenciál pro využití, které pro dobro věci zcela závisí na uživateli a jeho preferencích.

Za sebe tak můžu doporučit. Rozdíl, když přijdu do kanceláře k Win7 je znatelný a zpátky bych se v rámci nabízeného měsíčního přechodu nevracel. Windows 10 jsou sofistikovanější než jejich předchůdci a nabízejí více možností pro jejich optimalizaci a práci s nimi. Uživatelská přívětivost vzrostla, ale nikoliv na úkor obsahu.

Žádné komentáře:

Okomentovat