pondělí 8. února 2016

Boření školních mýtů

Kdo ztratí ISIC nedostuduje! Kdo na automatu stiskne kombinaci G4, pro toho si přijde Krvavej Ignác, atd. Školy jsou plné barvitých mýtů, které vznikají v hlavách vyžadujících odreagování při zdánlivě nudných předmětech. Éra státnic pro tento semestr skončila a tentokrát můžu některé mýty posoudit z pozice "na druhé straně":

Kouzelnický kabinet - přišel bakalář a odešel inženýr!
První a poslední se nevyhazuje

Hned první den státnic byli "vyhozeni" právě první a poslední.

Mýtus zbořen!

Komu nepojede prezentace, bude vyhozen

V jednom případě předávaná flash budila podezření už pohledu. Rozměry 0,5 x 0,1 x 0,2 cm těsně splňovaly nároky, aby se ta věc dala zastrčit do pc, natožpak smysluplně uchopit v rukou. PC okamžitě odmítlo spolupracovat a stejně tak notebook kolegy, který ochotně nabídnul jeho využití. Prezentace tak musela být načtena z e-mailu. Pokud by se nepodařilo, prezentuje se s použitím tabule.

Mýtus zbořen!

Otázky k losování jsou řazeny postupně

Jeden z nejsilněji zakořeněných mýtů. Když si někdo není jistý, má sáhnout po rohovém lístku vlevo dole, protože tam bude jednička (u mikra jednoznačně nejoblíbenější "Rozpočtové omezení, preference a užitek, mezní užitek"). Lístky jsou sice v obálce zamíchané, ale jistě by někdo rád pro pomoc druhým uspořádal od 1 po 20. Jenže to by si studenti nesměli tahat zcela náhodně. Postupné řazení by v tomto případě bylo kontraproduktivní, protože zrovna krajové otázky zůstávaly netknuté.

Mýtus zbořen!

Chvíle pravdy a neúprosných čísel
Úspěch u státnic závisí na skladbě komise

Vystřídal jsem se v několika komisích o různé skladbě. Každý má jiný přístup, ale opravdu i ten zkoušející s vybudovanou aurou nekompromisní přísnosti u státnic "zjihne" a snaží se pomoci studentovi, který prožívá perné chvilky, kdy marně hledá v paměti i ty základní souvislosti. Nikdo ani v žertu nepotápí a pokud dojde na F, pak je to opravdu z vážných důvodů.

Mýtus zbořen!

Kdo udělá mikro, má titul v kapse

Z nějakého důvodu plní mikroekonomie funkci pomyslného síta, kterým propadne vysoké množství studentů. Za zlatých časů prof. Fuchse statistiky hovořily zcela jednoznačně, pouze 30 % studentů je hodných ovládnout tento předmět a postoupit tak do dalšího semestru. Dnes už podmínky změkly a celých 66 % dokončí mikro úspěšně. I tak se ale jedná o stále obávaný strašák. Nelze říct jednoznačně, že kdo udělá mikro, vyjde mu vše ostatní, ale pravděpodobně už jej nic tak nepotrápí. Takže s potřebnou mírou nadhledu:

Mýtus potvrzen!

Statistika nepůsobí zrovna motivačně
Na posudcích nezáleží, komise si dá známku, jakou chce

Posudky na bp a dp jsou po napsání zaprotokolovány a poté (někdy i za přítomnosti vedoucího a oponenta) představeny komisi. Zde ovšem platí, že je vše je relevantní a záleží na kvalitě obhajoby, která definuje výslednou známku. Pokud jsou posudky špatné a obhajoba nepřesvědčivá, pak nelze vyloučit i jiný než dobrý výsledek. Těžko si však představit situaci, kdy by se z navrženého A stalo F.

Mýtus zbořen!

Žádné komentáře:

Okomentovat