středa 24. února 2016

Wilsonov

Češi jsou od přírody jaksi velkohubí. V hospodě nad pivem nalézají řešení na všechny problémy světa a kdyby to bylo na nich, tak.... Tvůrci Wilsonova byli velmi ambiciózní. Chtěli navázat na českou klasiku Adéla ještě nevečeřela a Tajemství hradu v Karpatech. Tudíž rozbrnkali slibnou marketingovou strunu, protože spojení dobrý český film (ještě k tomu žánrový) se bohužel stalo stejně ojedinělým jako schopný český politik.


První světová válka skončila a Bratislava se má pod názvem Wilsonov připojit k USA. Ale jako na potvoru zrovna v tu dobu začne ve městě zabíjet masový vrah, jehož oběti umírají hrůzou. Policejní čekatel Eisner (Dyk v uniformě evokující četníka ze Saint Tropez) se dává do kupy s přizvaným americkým machrem od FBI Foodem (Macháček), který už vyřešil 515 vražd, z toho dvě cestou do Wilsonova a....
 
Wilsonov je skvělý v jedné věci - je žánrový. V české kotlině se stalo jaksi zvykem natáčet výhradně melodramatické odrhovačky o ničem, kde jsou jen zcela náhodně použity prvky z různých žánrů (nejčastěji komediální) a přitom se jedná o x-krát variovaný balast. Kde je český čistokrevný horror, groteska, adventura, parodie, atd.? Pouze čas od času se objeví vzácný zástupce (Ghoul, Westernstory, Chocking Hazard....)


Kladným aspektem je i řemeslná stránka (nikoliv však triková), která je vzdálená od typického televizního vzezření i filmové produkce. Stylizace je vydařená a na výsledném produktu je poznat vyšší rozpočet. Jenže tady pozitiva končí. A to nejhorší je jednoznačně - scénář. S tak mizernou scénaristickou prací by si měl autor okamžitě hledat práci v jiném oboru a do smrti se netknout psací potřeby / klávesnice. Dokonce mám podezření, že se začalo točit bez scénáře a ten nebyl k dispozici až do poslední klapky. Příběh prakticky absentuje. Hledá se vrah, pletichaří v politice, machruje na novice, ale jednotlivé dějové linie se nepropojí, nevygradují a ani nedávají smysl sami o sobě.


Dyk je zděšen a překvapen, když mu cikánka vyvěští z ruky hrozbu, která má nějaké spojení s vodou. Jenže za chvíli se sám přizná, že voda je prokletím jeho rodiny, takže k překvapení není důvod. Macháček jen tak na ulici, jakých je v Brně nebo Praze hafo prohlásí: "Podělaná díra. Tady by se srazil pinďour každýmu". Dyk s Macháčkem jsou sami uvězněni v hrobce s domnělým vrahem a když se dostanou ven, čeká na ně policejní eskorta. Jak se dozvěděla, kde je hledat? Jak ví, že je uvnitř i domnělý vrah, jak vůbec ví, co se dělo uvnitř a že se tam vůbec něco dělo? Hlavním padouchem byl T. G. Masaryk? Co by Bratislava připojením k USA získala? ....


Tak dobře, některé filmy nemusejí dávat smysl, aby mohly fungovat jako scénky sami o sobě. Jenže i ta žánrovost je vlastně jen domnělá škatulka. Hororové momenty nejsou hororové, humorné momenty nejsou vtipné, všechno je jen takové nekonzistentně divné. Navíc do značné míry kradoucí od Ritchieho Sherlocka Holmese, a to už od úvodních titulků plynoucích po dlažbě a hudebního doprovodu, od jehož tvůrců by Hans Zimmer nějaký ten peníz vysoudil.


Přitom potenciál tu byl. Stačilo mít jen scénář a pevnou režisérskou ruku. Macháček pochopil, co se po něm chce a užívá si svého macho zmrda. Stylizace je fajn a některé řemeslné prvky by se měly stát standardní součástí tuzemské filmové produkce. Ale je to o lidech ne o rozpočtu a tvůrci bohužel nejsou novodobým Lipským - Brdečkou. Tak jsem zvědav na Westernstory, které si klade ambici navázat na českou klasiku Limonádový Joe....

Žádné komentáře:

Okomentovat