středa 16. března 2016

Indiana Jones

1-4-9-8-9, je to oficiální - 19. července 2019 startuje pátý Indiana Jones v kinech a přípravy jsou momentálně v plném proudu. Žádný reboot, spin-off, restart, remake a další podobné zhůvěřilosti, kterých jsou dnešní kina plné, ale regulérní pokračování s původním osazenstvem. Co začalo jako téměř improvizovaný filmařský pokus se proměnilo v jednu z nejocenovanějších filmových kvadrilogií.
 

A kam se vlastně ti mladí nadšenci do filmu dopracovali? Spielberg se stal režisérskou legendou, která netočí špatné filmy a leští si několik Oscarů na poličce. Ford se stal nejvýdělečnější filmovou hvězdou, na kterou se chodí, i kdyby měl předčítat telefonní seznam.

Specifickou kategorii představuje George Lucas, duchovní otec Indyho. Je zcela jistě vizionářem a poznamenal moderní kulturu více, než kdokoliv jiný, ale jeho vliv je polemický. Byl to právě Lucas, kdo trval na temnějším pojetí Chrámu zkázy a prosadil mimozemšťany do Království křišťálové lebky. Zatímco byl to právě Spielberg, kdo si prosadil otcovské téma do Poslední křížové výpravy a odlehčenější pojetí Dobyvatelů ztracené archy. Absence Lucase tak nemusí být slabinou.
 

A vlastně na tomhle písečku moc jiných hráčů nekope. Strážci galaxie uspěly proto, že podobným způsobem vytěžily původně brakový žánr. Dnešní situace je ovšem diametrálně odlišná. V roce 1981 citoval Spielberg stařičké filmy ze třicátých let, které všechny převálcoval svými Dobyvateli ztracené archy takovým způsobem, že vytvořil etalon žánru, který se sám stal sám předmětem citací. Dnešní filmaři tak paradoxně odkazují na Spielberga a inspirační vzory upadly v zapomnění.

Svět je zaplněn spoustou parafrází (Mumie, Tomb Raider, Cesta do středu Země...), které však nerozvíjejí původní myšlenku. Ač je Království křišťálové lebky vydařené stejně jako jeho předchůdci, vyskytlo se více užaslých negativistů, kteří se nemohli smířit s dalším vývojem, protože si prostě zvykly na dané zákonitosti a navyklí schématické produkci továrny na sny chtěli jen další variaci na Indyho, nikoliv další poctu / parodii původního brakového žánru (proto jsou nové Star Wars tolik úspěšné, konzervativním fanouškům přinášejí pouhou retro-variaci a nic nového, není se tak čemu divit, že se Lucasovi sedmá epizoda nelíbí).
 

Nejen, že dnešní návštěvníci kina neznají kinematografii třicátých let, oni neznají ani kinematografii let osmdesátých. Parodický nadhled nad žánrem tak disponuje nutně odlišným vnímáním, až si dnešní teenageři můžou říct, jací ujetí dědci tohle mohli natočit. Stačí si jen vybavit padouchy. Nacisti prahnoucí po nekonečné moci, šaman ovládající otroky mystickou silou, milionář toužící po nesmrtelnosti, ukrajinská čarodějka překračující práh poznání..., padouchové nabírají na ulítlosti, jaký pak bude asi ten pětkový?
 

Právě v tomto ohledu jde Indy vítaným směrem proti proudu. Dnešní "zábavná větev" kultury už kupodivu není dominantně zábavnou. Nolanofilie poničila mnoho žánrů od komixů a vlastně až po Bondovky, kdy se vše slévá do jednoho univerzálního žánru, který nevyužívá své typické propriety. Ze světa tak prakticky zmizel Indyho tatík, kdy je současný Bond tak vzdálený původnímu Conneryho pojetí, jak nejvíce může (a naopak Kingsman tak nejbližší Conneryho pojetí, jak nejvíce může).
  
Z filmařské branže se v mnoha případech stalo pouhé řemeslo vycházející z kalkulu, kde schází radost z tvorby, kterou nahrazuje domnělá sofistikovanost pro pozéry (kdo ostatně může brát vážně výroky formátu "realistické pojetí Batman/Superman"). Chybí filmy prostoupené nadšením, motivující další nástupce, aby se chopili kamery a šli do toho. Abych chňapl pár dobrovolníků, jednu šikovnou maskérku, barel umělé krve a vydal se do lesa zrealizovat svůj groteskně horrorový flák John Rosen vs. Armáda mrtvých.
 

Indiana Jones je v jistém smyslu ptákovina se stereotypními padouchy, šťastnými náhodami a nadsazenou akcí. On ale taky ničím jiným být nechtěl a dovoluje si tak využívat širokou škálu žánrových možností, kterých se mnozí nynější tvůrci kontraproduktivně zříkají. Pokud se tak vydá zase novým směrem a rozvíří kontroverzi, bude to dobře.

Žádné komentáře:

Okomentovat