neděle 2. srpna 2015

Heršvec, co vůbec dělá marketing manager?

Zedník to má snadné. Řekne, že je zedník a každý ví, co dělá. Staví domy. V 80 % případů, když řeknu, že dělám marketing, začne mě dotyčný adresát podezírat, že po domech nabízím odběr elektřiny nebo buduji multi-levelové pyramidy. Kde je zakopaný pes? V tom, jak je dnes negativně vnímán marketing.
 
Největší škodu napáchaly na tomto oboru zejména mnohé energetické společnosti, které po otevření tuzemského trhu začaly využívat jako hlavní prostředek odbytu osobní prodej. Od té doby jakoby každá druhá inzerovaná pozice v marketingu byla pouze zástěrkou pro zaslání člověka s kravatou do příbytků nic netušících obětí.
 
S takovými lidmi jsem se setkal zatím dvakrát a schválně je potrápil s postupným bořením jejich argumentace zlevňování elektřiny / plynu / vody / větru od současného dodavatele. Pokud pracuji pro hyeny, sám se stávám hyenou a špatné jméno marketingu je na světě.
 
Jenže v českých podmínkách je odbyt nejčastějším úzkým místem jako všude jinde. A ejhle, české firmy většinou nejenže neřeší marketing - neboli jak zajistit oslovení zákazníků a oboustrannou komunikaci - ale často neřeší ani samotnou podnikovou strategii. Hovořím pak zejména o podnicích malého až středního rozsahu, které však přitom tvoří dominantní podíl na výkonnosti hospodářství. Přitom jsem si zvykl členit své zákazníky do tří segmentů:
 
  • Ti, co vědí, že marketing = produkt, cena, distribuce, propagace.
  • Ti, co slučují pojmy marketing a propagační aktivity.
  • Ti, co slučují pojmy marketing a reklama.
 
Třetí skupina je jednoznačně nejnáročnější, kdy je třeba nejprve přesvědčit, že se mávnutím kouzelného proutku nestane zázrak a z jejich chátrajícího podnikání se během noci prostřednictvím inzerce nestane druhý wal-mart. Takových zákazníků je většina a je třeba je edukovat o rozsahu potenciálních změn, což je fuška navíc.
 
Byl jsem osloven jedním kadeřnictvím o rozsahu 8 zaměstnanců, že jim upadá klientela a něco by to chtělo. Když jsem přišel zkoumat terén, zjistil jsem, že provozovna je malá, temná a první věc na co člověk narazí je pračka a kuchyňský kout - co to k sakru má co dělat v kadeřnictví? "No, co, já sem chodím prát a sem tam vařit, a při práci bez kafe nevydržim ani chvilku" Zdůvodnila ihned majitelka přítomnost této netypické výbavy svou ryze osobní potřebou. Současné internetové stránky měly poslední aktualizaci z doby, kdy měla majitelka ještě svoje obočí a reference na hodnotících portálech typu "kdo me striha" byly katastrofické se 100 % negativním obsahem od "nemá naprosto cit v rukou!" po "musela jsem si tu hrůzu od ní spravit sama doma!" Jediné možné řešení - kompletní rebranding, odstavení majitelky od práce a najmutí odpovídajícího personálu s rekonstrukcí provozovny. Jenže "tady se měnit nic nebude, stačí nám někde plakát, web nebo něco"! S čistým svědomím jsem odmítnul a tento podnik už dnes existuje pouze jako tento odstrašující případ přístupu k podnikání.
 
Ergo - jsem marketing manager na volné noze - přijdu do podniku, zjistím, co všechno je špatně - kdekoliv v relevantní oblasti a navrhnu změny. Výchozí premisy:
 
  • Všichni lžou a chtějí si svou práci usnadnit.
  • Kdyby to sami uměli, tak mě nepotřebují.
  • Každé podnikání jde zachránit / vylepšit.
 
Na jednu stranu je tak potřeba mít znalosti a na straně druhé hrát v jistém smyslu divadlo, kdy do podniku přijde někdo, kdo je nad věcí a působí, že všemu rozumí (kdo šel někdy k lékaři, který nejistě hledal diagnózu v lexikonu a pak se mu třepala injekce v ruce, ví, co myslím). Takže v mém pojetí:

  • drzý (abych se dostal k faktům a příčinám neúspěchu),
  • cynický (abych zpochybnil současné přístupy a dal prostor ke kreativitě),
  • mírně arogantní (aby zástupci podniku získali důvěru a zastali se své věci),
  • uvolněný a zlehčující (chce to nadhled, když nejde o život, jde o .....).
Inu, do všeho se šťourám, leckoho urazím, ale mám výsledky. A o ty jde podnikům primárně.

Žádné komentáře:

Okomentovat