úterý 17. listopadu 2015

Listopad sametových slov

Družnost je nezbytnost, globalizace mor. Lidé obecně tíhnou ke sdružování větších skupin, které by pomohly lépe dosáhnout jejich zájmy. Jenže tato aktivita se pojí s nezbytným předpokladem dobrovolnosti. Účastník musí chtít a pokud chce, stává se dobrovolným členem určitého spolku. Spolupráce na bázi Evropy by tak stejně byla nevyhnutelná z vnitřních pohnutek samotných občanů. Oproti tomu globalizace, to je diktát, občanu vzdálený. Třebaže vyšel z dobrého úmyslu, jedná se o selhání na mnoha úrovních.
 
Evropská unie se pokouší sjednotit něco, co sjednotit nelze. Absentuje ona dobrovolnost jedince. Státy už nejsou svrchované na svém území, nesmyslné nařízení ovlivňují tuzemská hospodářství a země ztrácejí monetární politiku i část politiky fiskální. Výsledkem je bezmocný stát v podřízení stejně bezmocné unii, která směřuje od ničeho k ničemu. Miliardy putují na pochybné zahraniční aktivity, zatímco je český poctivý člověk odírán ve své snaze tu žít a pracovat. Když sumarizuji časté námitky (brblání) mých známých:
  • Podpora rodin s dětmi je mizivá.
  • Péče o důchodce ve stáří směšná vzhledem k částkám, které během své předchozí pracovní aktivity odvedli do státního rozpočtu.
  • Podpora studentů neadekvátní životním potřebám.
  • Motivace pro zapojení se do pracovního života pro mnohé nedostatečná.
  • Sociální zabezpečení nespravedlivé v komparaci vstupů (plateb státu) a výstupů (plateb od státu)
  • Zdravotní péče s dvojím zpoplatněním účastníka a omezenou dostupností moderních léčebných metod dle čistě ekonomického kritéria.
  • Motivace pro tvorbu pracovních míst kontraproduktivní (sociální, zdravotní a daňové odvody přející rozvoji schwarz systému).
 
Český stát bere hodně a dává málo. Dokud nemá dostatečně zameteno před vlastním prahem, nemá smysl, aby se účastnil projektů, které mu seberou smeták i lopatku. Václav Klaus svého času nabídnul své zkušenosti s dekompozicí předešlého systému centrálně řízené ekonomiky při demontáži Evropské unie. Všem by bylo lépe, pokud by byla jeho nabídka vyslyšena v čas.

A jak si po revoluci polepšili studenti? Jaká je jejich pozice v současnosti? Cílem studia už dávno není vědět. Jedná se o volbu dvou přínosů - navýšení hodnoty na trhu práce nebo pohlazení svého ega. Navýšení hodnoty na trhu práce je velmi polemické. Praxe je hodnocena nad studiem a na školu se při posuzování uchazečů o práci bere stále nižší ohled.

Titul sám o sobě, bez ohledu na kvalitu vzdělávací instituce a přínos oboru tak má dnes hodnotu leda někde na vesnicích, kde panuje předpoklad dob dávno minulých, že nositel jakéhokoliv titulu z jakékoliv školy je chytrý a nese jakýsi potenciál k úspěchu. Pak snaha směřuje k tomu, získat jakýkoliv titul a trh práce se plní absolventy neperspektivních (ale přitom snadných) studií, kteří pak získají post leda stavěný pro středoškoláky, čímž vytlačí z trhu práce středoškoláky, pro něž jsou tyto pozice profilované a cyklus inflace vzdělání se opakuje.

"Pokud si myslíte, že stát nemůže navždycky živit armády darmošlapů, pak bych doporučil „trojkombinaci“ – psychologii nebo sociologii, management a řemeslo. Tragédií téhle země je, že neexistuje kvalitní vzdělání pro toho, kdo se chce zabývat řemeslem. Mladý člověk jde v patnácti letech buď na zcela teoretickou školu, která ho připraví spíš na dráhu profesionálního intelektuála, nebo na „učňák“, kde se mu dostává děsivě podřadného vzdělání a pobytu v prostředí, které je demotivující a často i poškozuje osobnost. Škola, kde by mladého člověka naučili řemeslu, ale vedle toho také myšlení, plánování, vztahy se zákazníky a tak dále a která by dokázala přitáhnout inteligentní studenty – taková škola prostě není. Bez ohledu na to, jak velké školné jste ochotni zaplatit. Nejlepší doporučení je tedy dohnat to nějakou kombinací více škol." - Petr Hampl

Vzdělání tak člověka příliš neposune, dokud bude v centru zájmu ego, povrchnost a poroste nabídka neperspektivních oborů od určitých škol. Nezbývá, než být vysoce proaktivní a navyšovat své schopnosti, jak se dá, praxí a kombinacemi škol i oborů. Titul sám schopného člověka nedělá a znám spoustu nositelů výučních listů, kteří toho mají "v kebuli" víc než kdejaký ing., mgr., a spol. Moderní student musí být stratég. Slovy doc. Františka Bartese:

Každý člověk v míře svého pochopení pracuje pro sebe a své zájmy.
Každý člověk v míře svého nepochopení pracuje pro toho, kdo ví a chápe víc než on.

Žádné komentáře:

Okomentovat